Pratite nas

Mahunarke

Kikiriki

Iako bi ga mnogi svrstali u orašaste plodove, botanički, kikiriki pripada porodici mahunarki zajedno s graškom, lećom, grahom i drugima. Još jedna zanimljivost je i ta da se cvjetovi biljke razvijaju iznad zemlje, a zatim se zbog svoje težine svijaju prema zemlji i ulaze unutar nje gdje se razvijaju i sazrijevaju mahune kikirikija.

Svjetlosmeđa ljuska s okomitim linijama sadrži dva ili tri zrna kikirikija. Svako ovalno zrno sastoji se od dvije polovice koje su prekrivene crveno-smeđom tankom kožicom.
U jugoistočnoj Aziji kikiriki se upotrebljava u pripremi satay umaka, a na Zapadu popečen i slan, kao snack.

Kikiriki potječe iz Južne Amerike i poznat je već više od 1000 godina. Imao je važnu ulogu u prehrani Asteka i drugih indijanskih plemena Južne Amerike i Meksika. Španjolci i Portugalci prenijeli su ga na afrički kontinent, a kasnije se proširio na cijeli svijet. Najveći komercijalni proizvođači kikirikija danas su Indija, Kina, Nigerija, Indonezija i SAD.

Energetska i nutritivna vrijednost
Energetska vrijednost 100 g sirovog kikirikija iznosi 567 kcal / 2374 kJ, od toga sadrži 49,2% masti, 25,8% proteina i 16,1% ugljikohidrata.

Kikiriki sadrži obilje raznolikih minerala, bakar (1,1 mg što čini 110% od RDA*), mangan (1,9 mg što čini 96,5% od RDA*), fosfor (376 mg što čini 53,7% od RDA*), magnezija (168 mg što čini 44,8% od RDA*), kalij (705 mg što čini 35,3% od RDA*), cink (3,3 mg što čini 33% od RDA*), željezo (4,6 mg što čini 32,7% od RDA*), selen (7,2 mg što čini 13% od RDA*), kalcij (92 mg što čini 11,5% od RDA*) i kolin (52,5 mg, nema preporuka).

Od vitamina kikiriki sadrži tiamin (0,64 mg što čini 58% od RDA*), riboflavin (0,135 mg što čini 19% od RDA*), niacin (12 mg što čini 75% od RDA*), pantotensku kiselinu (1,77 mcg što čini 29% od RDA*), vitamin B6 (0,35 mg što čini 25% od RDA*), folnu kiselinu (144 mcg što čini 72% od RDA*), vitamin E (8,3 mg što čini 69% od RDA*).
Kikiriki u 100 g sadrži 8,5 g dijetalnih vlakana i 220 mg fitosterola.

Nastavi čitati
Reklama
Komentari

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Mahunarke

Grašak

Svi smo skloni vrlo brzo povjerovati u nutritivnu vrijednost raznih egzotičnih i malo manje dostupnih namirnica.

Kada pročitamo članak o nekima od njih, nerijetko zamišljamo na koje bi sve načine one, kada bi nam bile dostupne, obogatile jednoličan jelovnik i osnažile naš organizam.

No, koliko smo svjesni da se nutritivno bogatstvo skriva i u mnogim sasvim jednostavnim i lako dostupnim namirnicama koje nam se nalaze nadohvat ruke?

Jedna od njih je i grašak, biljka s tisućljetnom tradicijom uzgoja diljem svijeta.

Skrivena riznica zdravstvenih dobrobiti

Grašak je izvrstan primjer zahtjevima skromnog, a vrijednostima bogatog povrća.

Obiluje mnogim važnim nutrijentima, uključujući vitamine A, B1 (tiamin), B2 (riboflavin), B6, C, K, minerale kalij, željezo, magnezij i mangan.

Bogat je i bjelančevinama (legumin, legumelin, vicilin, trigonelin).

U prilog održivoj tradiciji njegove upotrebe govori činjenica da je i nakon tisućljetne konzumacije ostao nezaobilazna namirnica u kuhinjama diljem svijeta.

U srednjem vijeku grašak je bio na glasu kao snažno sredstvo za jačanje plodnosti.

Rimljanin Gabius Apicius, autor prve antičke zbirke recepata, opisao je devet načina pripreme graška, što potvrđuje razmjere njegove važnosti i upotrebe u tom razdoblju.

U srednjem vijeku sušeni grašak je bio osnovna hrana siromašnih europskih seljaka.

U sušenom obliku predstavljao je jeftinu, a hranjivu namirnicu, kojom su tijekom cijele godine popunjavali svoj oskudan jelovnik.

Mnoga istraživanja su potvrdila da redovita konzumacija graška može u velikoj mjeri pozitivno utjecati na kompletno zdravlje te spriječiti, eliminirati i ublažiti pojedine bolesti.

Zahvaljujući svom sastavu, ova simpatična zelena zrnca snažno djeluju na cjelokupan ljudski organizam.

Snažni antioksidans

Grašak obiluje antioksidansima poput flavonoida (katehin, epicatechin), karotenoida (alfa-karoten i beta-karoten) fenolne kiseline (ferulinska, kavena) te polifenola (kumestrol).

Izvrstan je izvor fitonutrijenata koji imaju snažna antiupalna svojstva, kao što su vitamini C i E, mineral cink te omega-3 masne kiseline u obliku alfa-linolenske kiseline (ALA).

Štiti od raka želuca

Istraživanja su pokazala da je kumestrol koji sadrži grašak, veliki saveznik u borbi protiv raka želuca.

Utvrđeno je da količina od samo 2 miligrama ovog fitonutrijenta dnevno može uspješno prevenirati rak.

Šalica graška sadrži oko 10 miligrama kumestrola, što više nego dovoljno govori o njegovoj snazi u borbi protiv ove bolesti.

Pomaže kod mršavljenja

Ova namirnica je od neprocjenjive važnosti za sve one koji nastoje regulirati tjelesnu težinu.

Šalica graška ima manje od 100 kalorija, a istovremeno obiluje vitaminima, mineralima, proteinima i vlaknima.

Jača imunološki sustav

Zahvaljujući antioksidansima, grašak je neprocjenjiva namirnica za održavanje zdravlja imunološkog sustava.

Zbog prisutnosti tvari koje sudjeluju u proizvodnji energije preporučuje se njegova konzumacija kod umora i iscrpljenosti.

Štiti od Alzheimerove bolesti, artritisa i bronhitisa

Istraživanja su utvrdila poveznicu između čestih upala krvi i Alzheimerove bolesti pa je grašak zahvaljujući svom antiupalnom sastavu odlična pomoć za prevenciju ove bolesti.

Isti učinak ova biljka ima na artritis i bronhitis.

Regulira razinu šećera u krvi

Grašak je bogat dijetalnim vlaknima i proteinima koji reguliraju probavu (šalica graška sadrži oko 8-10 grama svakog od tih makronutrijenata).

Stimulirajući probavu, ovi sastojci ujedno reguliraju šećer i protok ugljikohidrata kroz probavni trakt, što pomaže u održavanju optimalne razine šećera u krvi.
Nadalje, poznato je da kronične upale povećavaju rizik od dijabetesa tipa 2.

Konzumacijom graška i unošenjem njegovih antiupalnih tvari u organizam uvelike smanjujemo rizik od pojave upala.

Jača kosti i sprječava osteoporozu

Nakupljanje homocisteina negativno djeluje na vezanje kolagena u kostima, a rezultat je pojava osteoporoze.

Grašak je bogat folnom kiselinom i vitaminom B6 i kao takav je idealna namirnica za borbu protiv ovog koštanog oboljenja.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno