Pratite nas

Zdrav život

Hipoglikemija nije bezazleni ‘pad šećera’, može biti opasna

Hipoglikemija i hiperglikemija su pad i povišenje koncentracije glukoze u plazmi izav normalnih vrijednost. Treba se propisno liječiti ili može dovesti do dijabetičke ketoacidoze.

– Hipoglikemija je stanje organizma u kojem se koncentracija glukoze u plazmi (šećera u krvi) snizi ispod normalnih vrijednosti. Postoje brojne definicije hipoglikemije, ali najčešće se hipoglikemijom smatraju koncentracije glukoze u plazmi ispod 3,9 mmol/L.

To je inače najčešća akutna komplikacija šećerne bolesti i u svijetu hipoglikemija čini čak 95% hitnih endokrinoloških hospitalizacija kad je riječ o osobama s dijabetesom, pojašnjava dijabetolog dr. Dario Rahelić.

Iako se simptomi hipoglikemije mogu pojaviti čak i pri višim koncentracijama, najčešće se simptomi počinju javljati pri koncentracijama glukoze u krvi od približno 2,8-3,2 mmol/L, dodaje.

– Najčešći uzroci hipoglikemija su: zakašnjeli ili  preskočeni obrok, oskudniji obrok, prevelika doza inzulina ili drugog lijeka za liječenje šećerne bolesti.To može biti i promjena mjesta injicirana inzulina, neplanirana ili pojačana tjelesna aktivnost te konzumacija alkohola. U osoba sa šećernom bolešću, hipoglikemija je česta posljedica liječenja same bolesti, a njezina se učestalost povećava s dužinom trajanja bolesti, pojašnjava naš sugovornik. Dodaje kako su simptomi hipoglikemije različiti.

– Najčešće su prisutni jako izraženi osjećaj gladi, opća slabost, drhtavica, glavobolja, vrtoglavica, smetenost, ubrzan rad srca, smetnje vida, poteškoće u govoru ili potištenost. Međutim, teška hipoglikemija može dovesti do poremećaja svijesti i kome. Također, može uzrokovati srčani infarkt, moždani udar, srčanu aritmiju ili naglu smrt.

Hipoglikemija značajno utječe na kvalitetu života. Osobe s učestalim hipoglikemijama osim utjecaja na zdravlje imaju i smanjenu sposobnost upravljanja vozilima, probleme pri dobivanju radnog mjesta, strah od hipoglikemije, tjeskobu i depresiju, kaže naš sugovornik.

Kako spriječiti hipoglikemiju?

Za prevenciju hipoglikemije u osoba oboljelih od šećerne bolesti važno je redovito jesti obroke, uzimati propisane doze lijekova za šećernu bolest te naučiti kako prilagoditi dozu lijeka u slučaju hipoglikemije i odrediti koncentraciju glukoze u plazmi prije i nakon tjelesne aktivnosti kako bi mogli prilagoditi obroke odnosno dozu lijeka.

Noćne hipoglikemije posebno opasne

– Liječnike posebno brinu epizode noćne hipoglikemije, prilikom koje se koncentracija glukoze u plazmi snizi tijekom noći. One se češće javljaju u osoba liječenih inzulinom. Mlađe osobe i osobe s kraćim trajanjem šećerne bolesti, probudit će simptomi hipoglikemije.

Međutim, u starijih osoba i osoba s dužim trajanjem šećerne bolesti, simptomi hipoglikemije mogu ostati neprepoznati. Tada zabrinjavajuće znakove u načelu mogu primijetiti samo osobe koje se nalaze u blizini osobe s hipoglikemijom.

Znakovi noćne hipoglikemije mogu biti nemiran san, drhtanje, znojenje, umor i noćne more, te jutarnja glavobolja i malaksalost, pojašnjava. 

Hipoglikemija i novi lijekovi

– Pri odabiru najbolje terapije za liječenje šećerne bolesti, specijalisti obiteljske medicine i specijalisti dijabetolozi razmišljaju kao postići što bolju regulaciju šećerne bolesti uz minimalni rizik od hipoglikemije. Kao rezultat brojnih istraživanja, razvijaju se nove generacije lijekova koji imaju sve manji rizik od hipoglikemije.

Posljednjih nekoliko godina registrirani su lijekovi za liječenje šećerne bolesti nove generacije koji su uspješniji u postizanju ciljeva dobre regulacije šećerne bolesti, uz značajno manji rizik od pojave hipoglikemije.

Tako, na primjer, postoje lijekovi koji uspješno reguliraju vrijednosti šećera u krvi bez rizika od pojave hipoglikemije, a uz to vode smanjenju tjelesne mase i imaju pozitivan kardiovaskularni učinak, ujedno smanjujući rizik od kardiovaskularne smrtnosti, srčanog infarkta i moždanog udara.

Hiperglikemija – opasnost od dijabetičke ketoacidoze!

– Hiperglikemija je stanje organizma u kojem se koncentracija glukoze u plazmi povisi iznad normalnih vrijednosti. Kod blaže povišenih vrijednosti šećera u krvi, nema prisutnih simptoma. Upravo zato šećerna bolest dugo i ostane neprepoznata. Klasični simptomi hiperglikemije (učestalo žeđanje, mokrenje, mršavljenje) javljaju se pri značajno višim vrijednostima šećera u krvi, u pravilu višim od 11 mmol/L, pojašnjava dr. Dario Rahelić.

Pri izrazito visokim vrijednostima šećera u krvi, dodaje, može nastati jedna, po život opasna, akutna komplikacija šećerne bolesti – dijabetička ketoacidoza, koja zahtjeva liječničku pomoć. 

– Kad su vrijednosti šećera u krvi značajno povišene, javljaju se simptomi mučnine, suha usta, opća slabost ili povraćanje, a osoba može izgubiti svijest. Osobe s dijabetičkom ketoacidozom imaju zadah mirisa acetona, što može biti također važna informacija za osobe koje žive s osobom sa šećernom bolešću.

Zbog svega toga, osobe koje na svojem glukometru izmjere visoke vrijednosti šećera u krvi, posebice ako glukometar pokaže nemjerljivo visoke vrijednosti (oznaka HI na glukometru), svakako moraju potražiti liječničku pomoć.

Inače, visoke vrijednosti šećera u krvi može uzrokovati nepridržavanje dijabetičke dijete, neodgovarajuća terapija za šećernu bolest, preskočena doza inzulina, ili neredovito uzimanje preporučene terapije, ali i niz drugih čimbenika. Vrlo je važno prepoznati uzrok i ubuduće voditi računa da se ne ponavlja.

– Međutim, ukoliko osoba sa šećernom bolešću uz preporučenu terapiju ima dobru regulaciju šećerne bolesti i odjednom primijeti visoke vrijednosti šećera u krvi, a da nije bilo promjene u prehrani ili načinu života, tada to treba ozbiljno shvatiti, jer se može raditi o nekom drugom razlogu. Najčešće je riječ o nekoj infekciji. To može biti neka viroza, upala mokraćnog sustava, upala pluća ili nešto drugo i potrebno je javiti se liječniku, upozorava naš sugovornik.

Što učiniti u slučaju hipoglikemije?

1. Ovisno o težini hipoglikemije, potrebno je uzeti 10-20 g glukoze na usta(glukoza u obliku tableta/gela), ili zaslađeno piće koje sadrži 10-20 g glukoze. Konkretno, ako osoba sa šećernom bolešću ima epizodu hipoglikemije i pri svijesti je, trebala bi pojesti 3-4 tablete glukoze ili 3-4 žličice grožđica, 2 dl voćnog soka ili nekoliko tvrdih bombona koji sadrže šećer.

2. Bolesnik bi nakon epizode hipoglikemije trebao obavezno imati obrok i češće mjeriti koncentraciju glukoze u plazmi, kako bi izbjegao pojavu nove epizode.

3. Za liječenje hipoglikemije u osobe bez svijesti, terapija se primjenjuje putem intravenskih (40 %-tna otopina glukoze) ili intramuskularnih injekcija (glukagon). Obitelj osobe s ponavljajućim epizodama hipoglikemije bi svakako trebala imati kod kuće GlucaGen HypoKit, injekciju koju treba primjeniti intramuskularno osobi s hipoglikemijom koja nije pri svijesti. Navedenu injekciju treba propisati liječnik obiteljske medicine. Pri tome svakako treba naglasiti važnost edukacije, tako da članovi obitelji, supružnici, djeca, braća i sestre, roditelji ili ostali ukućani u svakom trenutku znaju kako se primjenjuje ta injekcija. Osoba s hipoglikemijom će nakon nekoliko minuta od primjene injekcije biti pri svijesti i tada treba nešto pojesti.

4. Ako osoba nije pri svijesti, ne smije joj se davati slatki napitak. Svakako treba pozvati kola Hitne pomoći. 

Zdrav život

Top devet namirnica koje je pametno jesti prije treninga

Tijekom rada od kuće zbog pandemije korona virusa, važno je više nego ikad da zdravlje stavimo na prvo mjesto. To uključuje hranu koja jača imunitet, uzimanje vitamina i odmor, piše Fabfitfun.

Ako je vježbanje dio vašeg uobičajenog dnevnog režima, počnite s konzumiranjem hranjivih namirnica, koje će vam pomoći tijekom i nakon treninga.

Prije nego što počnete grickati svoju užinu prije vježbanja, znajte da je vrijeme sve. Ako vježbate kasnije tokom dana, bilo bi idealno pojesti mali obrok, otprilike dva sata prije vježbanja, što će vašem tijelu pružiti dovoljno vremena da probavi obrok prije treninga. To može biti mješavina dobrih masti, proteina ili ugljikohidrata. Uz to, možete i umanjiti veličinu obroku kojeg jedete prije vježbanja, ali svakako treba pojesti nešto u manjim količinama.

Ovih devet namirnica bi bilo dobro konzumirati prije treninga:

Nemasni proteini

U nemasne proteine spadaju piletina, puretine, jaja, losos, bakalar, list i tuna. Prije treninga možete pojesti malo piletine što je savršeno za izgradnju mišićne mase, a puretina je lako probavljiva.

Jaja

Jaja su sjajan, brz obrok koji možete upariti s bijelom rižom i povrćem. Jaja su odlična alternativa proteinima ako ne želite piletinu ili puretinu.

Hljeb od cjelovitih žitarica

Izvrstan izvor složenih ugljikohidrata, hljeb od cjelovitih žitarica potaknut će vaše vježbanje na bolje. U osnovi, čitavi ugljikohidrati nisu uvijek neprijatelji, već izvor energije. Možete hljeb premazati i sa kikiriki maslacem.

Smeđa riža

Još jedan odličan oblik ugljikohidrata i vitamina B, smeđa riža može biti pomalo ‘dosadna’, pa razmislite o ovom u paru s proteinima i povrćem.

Banane

Banane su ispunjene ugljikohidratima i kalijem, što ih čini savršenim za podršku, funkciju mišića i živaca. U banani možete uživati ​​uz obrok ili spremiti za užinu prije treninga.

Zobene žitarice

Zob je puna vlakana i polako otpušta ugljikohidrate u mišićni sustav vašeg tijela. Otpuštanje ugljikohidrata omogućava da održavate energiju tijekom vježbanja. Također sadrži vitamin B, koji pomaže pretvoriti ugljikohidrate u energiju.

Slatki krompir

Drugi izvor ugljikohidrata. To je škrob, koji vašem tijelu daje energiju koja mu je potrebna tijekom vježbanja.

Grčki jogurt i suho voće

Bolje zajedno, sjajno i odvojeno. Ovaj tim kombinira ugljikohidrate i proteine ​​za snažan međuobrok. Protein u jogurtu zapravo pomaže u sprečavanju oštećenja mišića, jer se bjelančevine u jogurtu čuvaju malo duže, dok se zna da se ugljikohidrati u voću brzo razgrađuju. Ovo je savršeni zalogaj ako trebate jesti sat vremena prije vježbanja.

Juha od telećih kostiju

Juha od telećih kostiju s dodatkom masti je lako probavljiva, a izvrsno djeluje i na zdravlje crijeva. Možete ju jesti prije ili poslije treninga, a odlična je zamjena elektrolita

Voda

Pijte vodu i hidrirajte se za učinkovitu vježbu. Čak i dok radite, zaustavite se na stroju za vodu po šoljicu vode svakih 15 do 30 minuta.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno