Pratite nas

Zanimljivosti

Mitovi ili istine? Jabuka na dan čuva od doktora, mrkva za vid

Naše su bake znale reći da nas jedna jabuka dnevno drži podalje od liječnika, kao i da oni koji jedu mrkvu bolje vide u mraku, kako bi nas privoljele da umjesto čokolade pojedemo povrće na tanjuru. Ne jednom, vjerojatno ste čuli da čokolada izaziva akne, ili da prije konzumacije alkohola treba jesti. No što kažu liječnici, koliko istine ima u tim vjerovanjima o liječenju i očuvanju zdravlja kojima su nas bake učile?

Trebamo li hraniti prehladu, a izgladnjivati groznicu

U sezoni šmrcanja mnogi natrpavaju tanjure kako bi se lakše nosili s infekcijom, a ključ je u tome da budemo dobro hidrirani, kaže dr. Sarah Brewer, liječnica opće prakse iz Healthspana. Dodaje da se ta tvrdnja naših baka temelji na uvjerenju da će prehrana podizati temperaturu kad se ona već jednom pojavi.

– Izbjegavanje hrane može pomoći da ohladimo tijelo kad se javi groznica – kaže ona, no dodaje da ne postoje čvrsti dokazi koji bi nedvojbeno podržali tu teoriju. Zato je najbolje slušati tijelo i ako osjećamo glad, unijeti nešto ‘goriva’ da bi se se imunološki sustav mogao boriti protiv infekcije.

Za brži oporavak od gripe tu su pileća juha, sok od bazge i hren

I dr. Kathryn Basford, liječnica opće prakse u Zavi, također kaže da je u borbi protiv prehlade važnije ostati hidriran, nego voditi računa o hrani.

– Voda, sokovi i vruće tekućine, poput juha, zajedno s hranom, pomoći će u borbi protiv infekcija dišnih puteva održavanjem tijela dobro hidriranim – ističe. Dodaje kako izgladnjivanje u vrijeme groznice baš i nije dobra ideja.

Zašto nastaju akne oko brade i kako ih se dugoročno riješiti

– Nije neuobičajeno da se izgubi apetit kad krene vrućica, no izgladnjivanje nije dobra ideja, jer to vašem tijelu može oduzeti energiju potrebnu za borbu protiv virusa – upozorava. To se posebno odnosi na prve dane infekcije, kad je tijelu potrebno što više snage za prevladavanje vrućice.

Drži li nas jabuka na dan baš uvijek podalje od doktora

U toj tvrdnji ima nešto istine. Jabuke su bogate flavonoidima, antioksidansima koji smanjuju rizik od prerane smrti, posebno od srčanih bolesti. To se voće povezuje i s manjim rizikom od dijabetesa tipa 2, pa i nekih karcinoma. Dobro ih je jesti cjelovite, s korom, bolje nego piti sok od jabuka.

Doktori tvrde: Jedna jabuka na dan tjera loš kolesterol van
– Jabuka pomaže i u snižavanju krvnog tlaka, slično lijekovima koji sadrže inhibitore ACE – kaže dr. Brewer.

ACE inhibitori usporavaju aktivnost enzima ACE, što smanjuje proizvodnju hormona angiotenzina II, koji sužava vene i arterije i tako dovodi do porasta krvnog tlaka.

– Zato, iako nema jamstava, jedna jabuka na dan može biti jako dobar izbor – kaže dr. Brewer.

Jede li se neoguljena, jabuka na dan zbilja tjera doktora van!
Dr Basford, pak, naglašava da je važno jesti raznoliku prehranu i ne oslanjati se samo na jedno voće ili povrće kako biste bili zdravi. Jer, malo je vjerojatno da će vas jabuka zaštititi baš od svega.

– Važno je jesti uravnoteženo, uz dobar omjer proteina i ugljikohidrata – kaže.

Pomaže li mrkva noćni vid, ili to ovisi i o drugoj hrani

Pretpostavlja se da je izreka o mrkvi koja podržava vid u mraku izvorno nastala u Drugom svjetskom ratu. Velika Britanija tad je koristila radar za presretanje bombardera tijekom noćnih racija, a kako bi spriječili Nijemce da to otkriju, Ministarstvo zrakoplovstva objavilo je priopćenje u kojem je istaknuto da su piloti imali izuzetno dobar vid zbog mrkve.

Ma kakva mrkva! Jaja su puna karotenoida i izvrsna su za oči
– Mrkva jest izvor pigmenta beta-karotena koji se po potrebi može pretvoriti u vitamin A u tijelu. A vitamin A potreban je za stvaranje očnog pigmenta koji je izuzetno osjetljiv na svjetlost i omogućuje vid u uvjetima slabog osvjetljenja. Nedostatak vitamina A, s druge strane, može dovesti do noćne sljepoće. Dakle, ako vam nedostaje vitamina A, jedenje mrkve može pomoći – kaže dr. Brewer. I dr. Basford se slaže s tim, ali upozorava da samo mrkva nije dovoljna za savršen noćni vid.

– To je, na žalost, mit i jedino osiguranje uravnotežene prehrane može pomoći u održavanju normalnog zdravog vida – zaključuje.

Zanimljivosti

Čudotvorna tvar koja skraćuje prehladu? Da, stvarno postoji!

Unos visokih doza cinka u prosjeku skraćuje prehladu za tri dana, koja uglavnom traje sedam do deset dana, pokazuju analize istraživanja koja su se bavila zaštitnom ulogom cinka na imunosni sustav.

Jedna od najpoznatijih uloga cinka je doprinos normalnoj funkciji imunosnog sustava. Utječe na stvaranje i aktivaciju T-limfocita, bijelih krvnih stanica važnih u borbi protiv infekcija, pa se nedovoljan unos ovog minerala negativno odražava na broj i funkciju T-stanica, a time i na imunitet.

Cink spada u mikroelemente koji su nam potrebni u malim količinama. Preporučena dnevna količina je 10 mg.

Ispitanici u studiji čiji su rezultati objavljeni u časopisu British Journal of Clinical Pharmacology uzimali su dodatak prehrani s cinkom u obliku cinkova acetata u dozi od 75 mg dnevno.

Sva dosadašnja istraživanja povećani unos od oko 80 mg cinka na dan tijekom jednog ili dva tjedna nisu povezala sa štetnim učinkom na zdravlje.

Prirodni izvori cinka su morski plodovi, crveno i meso peradi, cjelovite žitarice, mahunarke i, npr. indijski oraščići.

Iskoristivost cinka iz namirnica životinjskog porijekla znatno je veća.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno