Pratite nas

Zanimljivosti

Mitovi ili istine? Jabuka na dan čuva od doktora, mrkva za vid

Naše su bake znale reći da nas jedna jabuka dnevno drži podalje od liječnika, kao i da oni koji jedu mrkvu bolje vide u mraku, kako bi nas privoljele da umjesto čokolade pojedemo povrće na tanjuru. Ne jednom, vjerojatno ste čuli da čokolada izaziva akne, ili da prije konzumacije alkohola treba jesti. No što kažu liječnici, koliko istine ima u tim vjerovanjima o liječenju i očuvanju zdravlja kojima su nas bake učile?

Trebamo li hraniti prehladu, a izgladnjivati groznicu

U sezoni šmrcanja mnogi natrpavaju tanjure kako bi se lakše nosili s infekcijom, a ključ je u tome da budemo dobro hidrirani, kaže dr. Sarah Brewer, liječnica opće prakse iz Healthspana. Dodaje da se ta tvrdnja naših baka temelji na uvjerenju da će prehrana podizati temperaturu kad se ona već jednom pojavi.

– Izbjegavanje hrane može pomoći da ohladimo tijelo kad se javi groznica – kaže ona, no dodaje da ne postoje čvrsti dokazi koji bi nedvojbeno podržali tu teoriju. Zato je najbolje slušati tijelo i ako osjećamo glad, unijeti nešto ‘goriva’ da bi se se imunološki sustav mogao boriti protiv infekcije.

Za brži oporavak od gripe tu su pileća juha, sok od bazge i hren

I dr. Kathryn Basford, liječnica opće prakse u Zavi, također kaže da je u borbi protiv prehlade važnije ostati hidriran, nego voditi računa o hrani.

– Voda, sokovi i vruće tekućine, poput juha, zajedno s hranom, pomoći će u borbi protiv infekcija dišnih puteva održavanjem tijela dobro hidriranim – ističe. Dodaje kako izgladnjivanje u vrijeme groznice baš i nije dobra ideja.

Zašto nastaju akne oko brade i kako ih se dugoročno riješiti

– Nije neuobičajeno da se izgubi apetit kad krene vrućica, no izgladnjivanje nije dobra ideja, jer to vašem tijelu može oduzeti energiju potrebnu za borbu protiv virusa – upozorava. To se posebno odnosi na prve dane infekcije, kad je tijelu potrebno što više snage za prevladavanje vrućice.

Drži li nas jabuka na dan baš uvijek podalje od doktora

U toj tvrdnji ima nešto istine. Jabuke su bogate flavonoidima, antioksidansima koji smanjuju rizik od prerane smrti, posebno od srčanih bolesti. To se voće povezuje i s manjim rizikom od dijabetesa tipa 2, pa i nekih karcinoma. Dobro ih je jesti cjelovite, s korom, bolje nego piti sok od jabuka.

Doktori tvrde: Jedna jabuka na dan tjera loš kolesterol van
– Jabuka pomaže i u snižavanju krvnog tlaka, slično lijekovima koji sadrže inhibitore ACE – kaže dr. Brewer.

ACE inhibitori usporavaju aktivnost enzima ACE, što smanjuje proizvodnju hormona angiotenzina II, koji sužava vene i arterije i tako dovodi do porasta krvnog tlaka.

– Zato, iako nema jamstava, jedna jabuka na dan može biti jako dobar izbor – kaže dr. Brewer.

Jede li se neoguljena, jabuka na dan zbilja tjera doktora van!
Dr Basford, pak, naglašava da je važno jesti raznoliku prehranu i ne oslanjati se samo na jedno voće ili povrće kako biste bili zdravi. Jer, malo je vjerojatno da će vas jabuka zaštititi baš od svega.

– Važno je jesti uravnoteženo, uz dobar omjer proteina i ugljikohidrata – kaže.

Pomaže li mrkva noćni vid, ili to ovisi i o drugoj hrani

Pretpostavlja se da je izreka o mrkvi koja podržava vid u mraku izvorno nastala u Drugom svjetskom ratu. Velika Britanija tad je koristila radar za presretanje bombardera tijekom noćnih racija, a kako bi spriječili Nijemce da to otkriju, Ministarstvo zrakoplovstva objavilo je priopćenje u kojem je istaknuto da su piloti imali izuzetno dobar vid zbog mrkve.

Ma kakva mrkva! Jaja su puna karotenoida i izvrsna su za oči
– Mrkva jest izvor pigmenta beta-karotena koji se po potrebi može pretvoriti u vitamin A u tijelu. A vitamin A potreban je za stvaranje očnog pigmenta koji je izuzetno osjetljiv na svjetlost i omogućuje vid u uvjetima slabog osvjetljenja. Nedostatak vitamina A, s druge strane, može dovesti do noćne sljepoće. Dakle, ako vam nedostaje vitamina A, jedenje mrkve može pomoći – kaže dr. Brewer. I dr. Basford se slaže s tim, ali upozorava da samo mrkva nije dovoljna za savršen noćni vid.

– To je, na žalost, mit i jedino osiguranje uravnotežene prehrane može pomoći u održavanju normalnog zdravog vida – zaključuje.

Nastavi čitati
Reklama
Komentari

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Zanimljivosti

Evo što se događa u tijelu kada ste neispavani? Odmorite se!

Stres kojime smo u zadnje vrijeme pojačano izloženi ne dopušta našim mislima da se smire već one užurbano cirkuliraju mozgom i u vrijeme kada bi trebali spavati. Kada nismo opušteni u mislima i naše tijelo je u grču, a to doprinosi problemima sa spavanjem što ostavlja trag na cijelom našem tijelu.

Evo šta se sve može dogoditi ako smo previše neispavani:

  • Podložniji smo bolestima jer je imunološki sustav oslabljen zbog neispavanosti, a kada je imunitet slad, tijelo se puno teže bori s infekcijama i drugim raznim bolestima.
  • Mozak radi usporeno i teško nam je kvalitetno zaključivati i koncentrirati se na bilo što. To može biti vrlo opasno, posebno kod ljudi koji dosta vremena provode za volanom.
  • Ljudi koji spavaju manje od pet sati na dan skloni su debljanju. Ali, to se može dogoditi i onima koji spavaju više od pet sati, ali to njihovom tijelu nije dovoljno. Tada tijekom dana nemaju dovoljno energije pa posežu za nezdravom hranom i manje se kreću.
  • Koža izgleda sve lošije – bore su jače izražene, više je staračkih pjega, pojavljuju se akne. Radi se o tome da tijelo ubrzano stari kada je umorno.
  • Rizik od kardiovaskularnih bolesti je veći.
  • Seksualni nagon slabi. Ako spavamo manje od pet sati i tako tjedan dana, razina spolnih hormona će se smanjiti.
  • Dok spavamo naš mozak filtrira informacije, a nedostatak sna će to poremetiti i može se činiti kako nam je glava puna svega i svačega – da u njoj vlada zbrka.

Stoga, pokušajte se opustiti prije spavanja. Napunite kadu toplom vodom, pročitajte omiljenu knjigu ili poslušajte neku umirujuću muziku. Nakratko zaboravite brige i probajte se naspavati jer problemi će biti tu i ujutro kada se probudite, no puno lakše ćete se nositi s njima ako se kvalitetno odmorite

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno