Pratite nas

Hrana i zdravlje

Spremni za sezonu prehlada: Kuhajte sami i izbacite šećer

Sezona prehlade i gripe se bliži, pa je dobro na vrijeme razmisliti o namirnicama koje jačaju imunitet. One vam mogu pomoći da očuvate zdravlje, a onda i olakšati simptome te pomoći da se brže oporavite ako vas virusi i bakterije ipak sustignu.

Za dobar imunitet, prije svega, treba jesti namirnice domaćeg podneblja, svježe kuhane i spravljene kod kuće, pri čemu treba voditi računa da načinom pripreme ne uništimo vrijedne sastojke.

– Zato je povrće i voće najbolje što češće jesti sirovo, na salatu, a voće kao desert. Povrće koje treba termički obraditi kuhajte na pari, ili što kraće u što manje vode, kaže sugovornica. Dodaje da hranu općenito češće treba kuhati ili piriati, a što rjeđe pržiti u ulju, a za zdrav imunitet posebno je važno izbjegavati šećer. On poništava djelovanje minerala i doslovno ‘ubija’ imunološki sustav jer potiče razmnožavanje virusa i bakterija.

– Zato je suho voće uvijek zdravija opcija da se zasladite od keksa i grickalica, na primjer, jer sadrži i važne minerale.

Iako na jesen najčešće ističe potrebu da povećamo unos C vitamina i namirnica koje sadrže cink, jer oboje štiti od prehlada i pomaže očuvanju zdrave sluznice i imuniteta, za dobro zdravlje potrebni su nam podjednako svi vitamini i minerali, kaže sugovornica. Zato prehrana treba biti uravnotežena, s naglaskom na namirnice koje imaju visoku nutritivnu vrijednost.

Evo nekih namirnica koje se posebno preporučuju:

Zobena kaša
Ako se osjećate loše i nemate baš neki apetit, zobena kaša je odličan izbor za doručak, pa čak i ručak. Ujutro joj možete dodati malo suhog ili svježeg voća, ili nasjeckane bademe, a za ručak dodajte nekoliko kockica sira, kako biste dodali proteine obroku. Ako ga dodate u toplu kašu, otopit će se i dati finu kremastu strukturu.

Krompir

Bogat je C vitaminom koji je važan u obrani od virusa, a sadrži i vlakna, koja pomažu da se održi dobra probava. To nam je posebno korisno za vrijeme bolesti, kad baš i nismo raspoloženi za pun tanjur povrća, ili salate. Začinite krumpir s malo bosiljka i dodajte žlicu, dvije grčkog jogurta – to je uvijek bolji izbor od kečapa.

Zeleni čaj
Najpoznatiji antioksidans, topli čaj, pomoći će da osnažite organizam, ali i da lakše prebrodite zimicu ili grlobolju. Zagrijat će organizam, a može biti koristan i ako imate problema s probavom uslijed viroze.

Med
U čaju, ili kao sladilo u obroku zobenih pahuljica, med je odličan antioksidans. Osim u jačanju organizma, pomoći će i kod grlobolje – smiruje podražaj na kašalj i liječi upalu.

Žitarice

Razne vrste žitarica najbolji su izbor u slučaju želučane ili crijevne viroze, ali i odlična zaštita za organizam u međuvremenu. Ako vam nije dobro, korisne su i kao prilog u glavnom obroku, jer će umiriti probavne sokove.

Smoothie
Kako biste povećali unos tekućine i osigurali dovoljan unos svježeg voća i povrća u organizam, preporučujemo da svaki dan započnete voćnim ili povrtnim smoothiJem, ili kombinacijom namirnica koje se slažu. Dodajte im bademovo mlijeko, kako biste povećali unos hranjivih tvari i iskoristivost minerala i vitamina. Umjesto toga, osvježavajući napitak dobit ćete i dodavanjem narančinog ili šipkovog soka.

Orašasti plodovi i sjemenke
Ako ste bolesni i nemate puno volje za jelom, možda biste grickali. Izaberite orašaste plodove i sjemenke, jer su bogati vitaminom E i cinkom, koji su izuzetno važni za zdravi imunitet.

Juhe
Juhe imaju visoku hranjivu vrijednost, ali dodatno hidriraju organizam, što je vrlo važno u vrijeme kad se znojite zbog temperature, te kišete i šmrcate. No, držite se domaćih juha, ne onih iz vrećice, kako biste izbjegli kemikalije. Dobar učinak juhe na zdravlje možete povećati dodavanjem češnjaka i peršina.

Đumbir
Ovaj korijen sadrži niz spojeva koji podupiru zdravlje organizma. Jedno od svojstava je da umiruje mučninu, što može biti korisno kad imamo problema s probavom. Možete ga svježeg naribati u hranu, ili skuhati čaj od malo đumbira, koji ćete piti tijekom dana.

Citrusi
Limun, limeta i naranča – vjerojatno nema čovjeka koji ne zna koliko su dobar izvor vitamina C i važno za zdravlje tijekom sezone gripe i prehlada. Što češće, popijte svježe cijeđeni sok od limuna i(li naranče), ali – bez šećera i drugih dodataka.

Mahunarke
Prebogate su mineralima, posebno cinkom, koji igra vrlo važnu ulog u zaštiti organizma te pomaže u ublažavanju simptoma gripe i prehlade. Bogate su vlaknima, pa će pomoći i ako se uznemiri probava, a vrlo su hranjivi i dugo će vas držati sitima, što je također važno u vrijeme kad zbog bolesti i nemamo neki apetit.

Čaj od cimeta
Antifungalna i analgetska svojstva cimeta mogu biti vrlo korisna u održavanju zdravlja dišnih puteva. Zato ga svakodnevno možete dodati u topli čaj, kako biste povećali zaštitu organizma. No, pazite – cimet može utjecati i na razinu šećera u krvi, pa nije dobro pretjerivati.

Hrana i zdravlje

Ova namirnica sadrži više minerala od bilo koje druge hrane na svijetu

Ako je komad morske trave ikada doplivao do vas dok ste se kupali, vjerojatno ste pobjegli od njega glavom bez obzira…

Međutim, iako možda ne uživate u bježanju od morske trave tijekom kupanja u moru, ona zapravo uopće nije tako loša. Možda je upravo ona sljedeća namirnica koju bi trebali ubaciti u svoju prehranu jer se radi o jednoj od namirnica s najvećom količinom nutrijenata. Ako se pitate o čemu se zapravo radi, i kako uopće konzumirati morsku travu, odgovore na ta pitanja možete saznati u nastavku.

Šta je uopšte morska trava?
“Morska trava” zapravo je sveobuhvatni izraz kojim se opisuju sve biljke i alge koje rastu u moru i oceanu. Bogata je vitaminima i mineralima, dok istovremeno sadrži jako malo kalorija. Primjerice, pola šalice sirove morske trave sadrži svega 26 kalorija.

Koje su koristi morske trave?
Morska trava, iako je tanka i sadrži jako malo kalorija, u sebi sadrži vrlo velike količine nutrijenata. Za početak, odličan je izvor joda, koji je ključan za zdravlje štitnjače. Morska trava također je odličan izvor vitamina C koji pomaže funkcioniranju vašeg imunološkog sustava, kao i željeza koje pomaže u prijenosu kisika i energije kroz vaše tijelo. Uz to, bogat je izvor vitamina A, aminokiselina, brojnih vitamina iz B skupine, kao i kalija i magnezija koji su dobri za vaše kosti i srce.

Kako konzumirati morsku travu?
Morska trava čest je sastojak u jelima azijske kuhinje. Možete ju pronaći u sushiju, a u japanskim restoranima čak možete naručiti salatu od morske trave. U nekim trgovinama možete pronaći i sušenu morsku travu u obliku grickalica. Ako ste u potrazi za namirnicom koju ćete koristiti umjesto tjestenine, probajte kelp rezance (koji se rade od morskih algi), a sadrže vrlo malo kalorija. Možete isprobati i spirulinu, plavo-zelenu algu koju možete ubaciti u vaš jutarnji smoothie, a koja će vam dati potrebne proteine, vitamin B te željezo.

Kada izbjegavati morsku travu?
Iako je grickanje morske trave načelno dobra stvar, kao i uvijek moguće je pretjerati. Većina ljudi trebala bi pojesti ogromne količine kako bi im naškodila, no neke vrste morske trave vrlo su slane. Također, ako imate problema s bubrezima, štitnjačom ili visok krvni tlak, svakako se savjetujte sa svojim liječnikom prije konzumacije morske trave.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno