Pratite nas

Hrana i zdravlje

Spremni za sezonu prehlada: Kuhajte sami i izbacite šećer

Sezona prehlade i gripe se bliži, pa je dobro na vrijeme razmisliti o namirnicama koje jačaju imunitet. One vam mogu pomoći da očuvate zdravlje, a onda i olakšati simptome te pomoći da se brže oporavite ako vas virusi i bakterije ipak sustignu.

Za dobar imunitet, prije svega, treba jesti namirnice domaćeg podneblja, svježe kuhane i spravljene kod kuće, pri čemu treba voditi računa da načinom pripreme ne uništimo vrijedne sastojke.

– Zato je povrće i voće najbolje što češće jesti sirovo, na salatu, a voće kao desert. Povrće koje treba termički obraditi kuhajte na pari, ili što kraće u što manje vode, kaže sugovornica. Dodaje da hranu općenito češće treba kuhati ili piriati, a što rjeđe pržiti u ulju, a za zdrav imunitet posebno je važno izbjegavati šećer. On poništava djelovanje minerala i doslovno ‘ubija’ imunološki sustav jer potiče razmnožavanje virusa i bakterija.

– Zato je suho voće uvijek zdravija opcija da se zasladite od keksa i grickalica, na primjer, jer sadrži i važne minerale.

Iako na jesen najčešće ističe potrebu da povećamo unos C vitamina i namirnica koje sadrže cink, jer oboje štiti od prehlada i pomaže očuvanju zdrave sluznice i imuniteta, za dobro zdravlje potrebni su nam podjednako svi vitamini i minerali, kaže sugovornica. Zato prehrana treba biti uravnotežena, s naglaskom na namirnice koje imaju visoku nutritivnu vrijednost.

Evo nekih namirnica koje se posebno preporučuju:

Zobena kaša
Ako se osjećate loše i nemate baš neki apetit, zobena kaša je odličan izbor za doručak, pa čak i ručak. Ujutro joj možete dodati malo suhog ili svježeg voća, ili nasjeckane bademe, a za ručak dodajte nekoliko kockica sira, kako biste dodali proteine obroku. Ako ga dodate u toplu kašu, otopit će se i dati finu kremastu strukturu.

Krompir

Bogat je C vitaminom koji je važan u obrani od virusa, a sadrži i vlakna, koja pomažu da se održi dobra probava. To nam je posebno korisno za vrijeme bolesti, kad baš i nismo raspoloženi za pun tanjur povrća, ili salate. Začinite krumpir s malo bosiljka i dodajte žlicu, dvije grčkog jogurta – to je uvijek bolji izbor od kečapa.

Zeleni čaj
Najpoznatiji antioksidans, topli čaj, pomoći će da osnažite organizam, ali i da lakše prebrodite zimicu ili grlobolju. Zagrijat će organizam, a može biti koristan i ako imate problema s probavom uslijed viroze.

Med
U čaju, ili kao sladilo u obroku zobenih pahuljica, med je odličan antioksidans. Osim u jačanju organizma, pomoći će i kod grlobolje – smiruje podražaj na kašalj i liječi upalu.

Žitarice

Razne vrste žitarica najbolji su izbor u slučaju želučane ili crijevne viroze, ali i odlična zaštita za organizam u međuvremenu. Ako vam nije dobro, korisne su i kao prilog u glavnom obroku, jer će umiriti probavne sokove.

Smoothie
Kako biste povećali unos tekućine i osigurali dovoljan unos svježeg voća i povrća u organizam, preporučujemo da svaki dan započnete voćnim ili povrtnim smoothiJem, ili kombinacijom namirnica koje se slažu. Dodajte im bademovo mlijeko, kako biste povećali unos hranjivih tvari i iskoristivost minerala i vitamina. Umjesto toga, osvježavajući napitak dobit ćete i dodavanjem narančinog ili šipkovog soka.

Orašasti plodovi i sjemenke
Ako ste bolesni i nemate puno volje za jelom, možda biste grickali. Izaberite orašaste plodove i sjemenke, jer su bogati vitaminom E i cinkom, koji su izuzetno važni za zdravi imunitet.

Juhe
Juhe imaju visoku hranjivu vrijednost, ali dodatno hidriraju organizam, što je vrlo važno u vrijeme kad se znojite zbog temperature, te kišete i šmrcate. No, držite se domaćih juha, ne onih iz vrećice, kako biste izbjegli kemikalije. Dobar učinak juhe na zdravlje možete povećati dodavanjem češnjaka i peršina.

Đumbir
Ovaj korijen sadrži niz spojeva koji podupiru zdravlje organizma. Jedno od svojstava je da umiruje mučninu, što može biti korisno kad imamo problema s probavom. Možete ga svježeg naribati u hranu, ili skuhati čaj od malo đumbira, koji ćete piti tijekom dana.

Citrusi
Limun, limeta i naranča – vjerojatno nema čovjeka koji ne zna koliko su dobar izvor vitamina C i važno za zdravlje tijekom sezone gripe i prehlada. Što češće, popijte svježe cijeđeni sok od limuna i(li naranče), ali – bez šećera i drugih dodataka.

Mahunarke
Prebogate su mineralima, posebno cinkom, koji igra vrlo važnu ulog u zaštiti organizma te pomaže u ublažavanju simptoma gripe i prehlade. Bogate su vlaknima, pa će pomoći i ako se uznemiri probava, a vrlo su hranjivi i dugo će vas držati sitima, što je također važno u vrijeme kad zbog bolesti i nemamo neki apetit.

Čaj od cimeta
Antifungalna i analgetska svojstva cimeta mogu biti vrlo korisna u održavanju zdravlja dišnih puteva. Zato ga svakodnevno možete dodati u topli čaj, kako biste povećali zaštitu organizma. No, pazite – cimet može utjecati i na razinu šećera u krvi, pa nije dobro pretjerivati.

Nastavi čitati
Reklama
Komentari

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Hrana i zdravlje

Otkrivamo zdravstvene prednosti dunja!

Ako je kesten kralj jeseni, onda dunju možemo nazvati njegovom kraljicom. Ova ukusna i zdrava namirnica već se stoljećima koristi za prevenciju raka, smanjivanje krvnog pritiskaa i holesterola, jačanje imuniteta, smirivanje upala i alergijskih reakcija, kao i za mnoga druga stanja.

Poprilično fascinantno za jedan, pomalo zaboravljen, plod neatraktivnog izgleda.

Dunja je neobična voćka usko povezana s jabukama i kruškama. Ona ima maleno listopadno stablo i plod žuto-zlatne boje, koji je po konzistenciji i izgledu najsličniji kruškama. Vrijednost ovog voća kao prehrambenog proizvode datira iz daleke prošlosti kada se uzgajalo zbog svoje ornamentalne kvalitete i atraktivnih blijedo-ružičastih cvjetova. Neki povjesničari smatraju da je upravo dunja, a ne jabuka, bila zabranjeno voće u Edenu.

Kao i većina voća, dunja je bogata hranjivim tvarima poput vitamina A, B i C, vlaknima i mineralima poput kalija, bakra, selena, cinka, fosfora, kalcija, željeza i magnezija. Sadrži malo masti, a njezina bogata hranjiva vrijednost aktivno djeluje na zdravlje. Osim toga, dunja ima niz zdravstvenih prednosti koje će vas natjerati da za vrijeme sezone svojoj voćnoj salati dodate dunju.

1. Jača imunološki sustav
Kao što je već navedeno, dunja sadrži velike količine antioksidansa i vitamina, a posebno vitamina C i E. Vitamin C potiče imunološki sustav, što je prva linija obrane od patogenih organizama, virusa i bakterija u tijelu.

2. Gastrointestinalne bolesti
Vlakna prisutna u dunji mogu pomoći u sprečavanju određenih gastrointestinalnih stanja kao što su: upalna bolest crijeva (IBD), različite vrste raka i divertikulitis.

3. Prevencija raka
Rak je jedna od najčešćih bolesti današnjice i sve što može smanjiti šanse za razvoj raka obično postaje vrlo popularno. Dunja se sastoji od mnoštva antioksidansa koji su vrlo učinkoviti u neutralizaciji i uklanjanju slobodnih radikala u tijelu. Antioksidacijski spojevi prisutni u dunji izravno su povezani s manjom šansom za razvoj različitih vrsta raka.

4. Alergijske reakcije
Dunja kontrolira alergijske reakcije. Ako se nanosi u obliku gela, može biti korisna u liječenju atopijskog dermatitisa i sličnih kožnih oboljenja. Zbog visoke razine vitamina C, dunje posjeduju antialergijska svojstva i mogu se koristiti u pripremi prehrambenih proizvoda za alergičare.

5. Snižavanje krvnog pritiska
Kalij je jedan od najznačajnijih minerala prisutnih u dunji, a vrlo je bitan za održavanje normalnog krvnog tlaka i olakšavanje prijenosa tekućine u stanicama. Kalij uzrokuje opuštanje krvnih žila i arterija, čime se smanjuje naprezanje kardiovaskularnog sustavu i smanjuje se šanse za aterosklerozu te srčani i moždani udar.

6. Protuupalna svojstva
Zrela dunja zaista obiluje vitaminom C i sadrži gotovo 25% preporučene dnevne doze tog vitamina. Vitamin C pomaže u liječenju i kontroli raznih vrsta upala i poboljšanju cjelokupnog zdravlja.

7. Liječi ulkus
Sok od dunje koristan je za osobe koje pate od ulkusa jer pomaže u liječenju peptičkih ulkusa smirujući gastrointestinalni trakt.

8. Potiče cirkulaciju i zdravlje kose
Dunja se sastoji od pozamašne količine minerala poput željeza, bakra i cinka. Ova tri minerala, zajedno s ostalim elementima u tragovima, bitna su za proizvodnju crvenih krvnih stanica. Kada je proizvodnja crvenih krvnih stanica visoka, pojačava se i cirkulacija, što znači da se kisik bolje prenosi cijelim tijelom. To uzrokuje povećani protok krvi kroz kožu i vlasište, zbog čega se jača zdravlje folikule dlake i potiče njezin rast.

9. Zdravlje kože
Dunja se sastoji od veće količine antioksidansa i vitamina koji su vrlo korisni za održavanje zdrave i mlade kože. Antioksidansi pomažu u uklanjanju slobodnih radikala što direktno smanjuje pojavu bora, uklanja nečistoću i brani kožu od posljedica UV zračenja.

10. Potiče mršavljenje
Poboljšanje probave jedan je od najboljih načina da zadržite željenu težinu i ubrzate metabolizam. Visoki udio vlakana u dunji potiče bolji radi gastrointestinalnog sustava, zbog čega ćete lakše doći do željene težine, a imat ćete i više energije.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno