Pratite nas

Zdrav život

Ukusne i zdrave: Pet razloga zbog kojih biste i ljeti trebali jesti gljive

Ljeti nitko ne voli provoditi mnogo vremena u kuhinji. Posežemo za jelima koja su gotova u nekoliko minuta, no pritom je nešto teže paziti i na to da ujedno budu i dobra za naš organizam. Gljive su jedna od namirnica koja ujedinjuju i brzu pripremu i obilje prednosti za zdravlje našeg organizma.

Bilo da se nalaze u omletima, juhama, kao dodatak tjestenini ili pak naprosto brzinski pečene na žaru, gljive su često dio naših jelovnika, i to neovisno o sezoni. No osim što su lako dostupne i brzo se pripremaju, njihova redovita konzumacija može značajno pridonijeti zdravlju čitavog organizma. Obiluju mineralima poput selena, kalija, željeza, bakra i fosfora, a sve su to esencijalne tvari koje se ne nalaze često u namirnicama koje nisu životinjskog porijekla.

1. Čuvaju zdravlje mozga

Gljive, između ostalog, sadrže antioksidanse kao što su ergotionein i glutation, a prema istraživanju znanstvenika sa Sveučilišta Penn State, oni pomažu u prevenciji Parkinsonove i Alzheimerove bolesti. Zato predlažu jedenje barem pet komada gljiva dnevno, počevši od mladosti, kako bi se smanjio rizik od kasnijih neuroloških oštećenja. Za tim su tragom išli i znanstvenici sa Sveučilišta Singapur koji predlažu jedenje gljiva barem dvaput tjedno kao priloga u svrhu očuvanja kognitivnih funkcija.

2. Održavaju mladolik izgled

Već ranije spomenuti antioksidansi ergotionein i glutation imaju svoju funkciju i u očuvanju vanjskog izgleda. Naime, kada se oni nađu kombinirani u nekoj namirnici, pojačava se njihova učinkovitost pa štite organizam ne samo od bolesti nego i od utjecaja psihološkog stresa, koji pak nepovratno utječe na naš izgled odnosno na stvaranje bora. Zato uvrštavanje gljiva na jelovnik može biti jeftiniji način očuvanja mladolika izgleda.

3. Osnažuju kosti

Naiđete li u trgovini na pakiranje gljiva na kojem stoji oznaka UVB, bez imalo razmišljanja stavite ih u svoju košaricu. Zašto? Oznaka UVB ukazuje na to da su gljive tijekom svog rasta bile izložene sunčevoj svjetlosti, što nije uvijek slučaj, te su time spoj nazvan ergosterol pretvorile u vitamin D, koji je neophodan ne samo za našu kožu nego i za zdravlje čitavog koštanog sustava.

Posebno ih je važno uvrstiti u jelovnik ako inače ne jedete ili ne smijete jesti namirnice koje obiluju kalcijempoput mlijeka i mliječnih proizvoda zbog intolerancije na laktozu, kao i ako vam je dijagnosticiran manjak vitamina D.

4. Povoljno utječu na zdravlje srca

Gljive se često poslužuju kao dodatak glavnim jelima, a zasigurno ste primijetili da u toj kombinaciji čitavo jelo ima bolji okus, čak i bez potrebe za soljenjem, Naime, gljive sadrže glutamatne ribonukleotide koji im daju taj kiselkaso-slankasti okus. No najbolje od svega je to što jedna šaka gljiva sadrži svega 5 grama soli, vrlo malo masti i svega 25 kalorija te se tako ne opterećuje krvožilni sustav, a time ni srce kao njegovo središte.

5. Opskrbljuju energijom

S obzirom na to da gljive obiluju vitaminima skupine B, i to riboflavinom, folnom kiselinom, tiaminom, pantotenskom kiselinom i niacionom, pomažu u preradi drugih namirnica koje unosimo u svoj organizam. To znači da uz njihovu pomoć tijelo lakše i brže apsorbira energiju koju dobivamo od sve hrane koju jedemo te proizvodi crvene krvne stanice koje tijelom prenose molekule kisika.

Kad se uzmu u obzir sve te dobrobiti, kao i činjenica da se gljive ubrajaju u najzdravije namirnice svijeta, preostaje nam još samo odlučiti koje ćemo jelo s gljivama danas spremiti. Brzi omlet zvuči kao dobra ideja.

Nastavi čitati
Reklama
Komentari

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Zdrav život

Naoko bezazleni simptom može ukazivati na ozbiljnu bolest jetre

Rano otkrivanje bolesti uvelike utječe na uspjeh liječenja, a tu veliku ulogu igra prepoznavanje simptoma koji mogu izgledati potpuno bezopasni

Studija provedena u Japanu pokazala je da grčevi u mišićima mogu ukazivati na kroničnu bolest jetra, piše portal Medical Daily. Znanstvenici su otkrili da su grčevi zajednički simptom kod dijabetičara, osoba s kroničnom bolesti bubrega i osoba s kroničnom bolesti jetre te kod žena.

Isto tako, učestali su kod pacijenata s nealkoholnom masnim jetrom, jer oni imaju smanjenu mišićnu masu, stoji u studiji objavljenoj u digitalnom izdanju knjižnice američkog Nacionalnog medicinskog instituta.

U istraživanju su sudjelovala 432 pacijenta, prosječne starosti 65 godina, od kojih su 48,6 posto bile žene. Mjerila se učestalost grčeva, dinamika u kojoj se pojavljuju, doba dana ili noći, trajanje i stupanj boli. Pokazalo se da dulje i bolnije grčeve najčešće osjećaju žene te osobe s cirozom jetara.

Na koji način su povezani pojava bolnih grčeva (osobito u nogama) i bolesna jetra zasad nije do kraja razjašnjeno, no znanstvenici vjeruju da se odgovor krije u povezanosti metabolizma, živčanog sustava, elektrolita i krvne plazme.

No, s obzirom da su grčevi učestala pojava, osobito tijekom ili nakon velikog fizičkog napora, a neke osobe su po prirodi sklonije grčenju mišića, u najvećem broju slučajeva nema razloga za brigu. Nerijetko je razlog bolnim grčevima manjak magnezija u organizmu.

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno