Pratite nas

Hrana i zdravlje

Čaj od borovnice i njegovo tajanstveno djelovanje na zdravlje

Borovnice sadrže moćne pigmente jarkih boja, koji se nazivaju antocijanini, a njihova konzumacija je značajno povezana sa smanjenjem rizika od koronarne bolesti srca, ubojice broj jedan muškaraca i žena.

To smanjenje je dosta značajno – čak između 12 i 32%. Niži raspon od 12% zabilježen je kod starijih osoba, a veće smanjenje rizika od 32% zabilježeno je kod mlađih ljudi.

Moglo bi se zaključiti da što prije počnemo jesti borovnice, to bolje… I, možda i što više to bolje – 47% -tni pad rizika od srčanog udara zabilježen je za one koji su što ranije počeli jesti borovnice.

Za svakih 15 mg dnevno unosa antocijana smanjuje se rizik od srčanog udara za 17%. Gotovo za svaki miligram jedan posto.

Budući da je 100 mg proglašeno kao zaštitna doza, dakle, kako možete dobiti 100 mg moćnih antocijana dnevno?

Jednostavno… Jedući pola zdjelice borovnica dnevno – dnevna preporuka za unos bobica.

Kako i zašto dolazi do pada rizika od srčanih oboljenja?

Kakve veze imaju borovnice sa srcem?

Nakon stavljanja plodova na test na više od 1000 ljudi, pokazano je da te magične borovnice pomažu u kontroli “lošeg” kolesterola, krvnog tlaka, šećera u krvi, tjelesne težine, dijabetesa i upala. Sve odjednom.

Postoji puno vrsta hrane na biljnoj bazi koja ima isti takav efekt, stoga se postavlja pitanje: postoji li nešto posebno u tim ljubičasto-plavim borovnicama prefinog okusa – ako su ubrane u pravo vrijeme?

Borovnice smanjuju kolesterol
Uzmimo na primjer kolesterol. Sva cjelovita biljna hrana ima vlakna; vlakna snižavaju kolesterol. No, učinak borovnica primijećen je čak i u čaju od borovnica.

Čak i čaj od borovnice može sniziti kolesterol, čak i kod djece koja su genetski predisponirana za visoki kolesterol.

Iz prijašnjih podataka mislilo se da samo 1 od 500 ljudi ima ovaj gen za stvaranje visokog kolesterola, ali sada postoje podaci da može biti čak 1 na 250. Ipak, za onih ostalih 249 drugih koji misle da je visoki kolesterol isključivo genetske prirode, i za to krive svojeg pradjeda ili prabaku, moram reći da je vjerojatnije da su krivi loša prehrana i loše navike, ono što se prenosi generacijski. Ali čak i ako postoji gen, što će se dogoditi kada djeci s takvom genetikom date čaj od borovnice?

Samo borovnice u prahu u vrećici za čaj, umočene u vruću vodu pet minuta, znači, čak ni ne jedu cijelu bobicu.

Pa, možete zamisliti… da voda postane plava dok pigmenti prodiru u vodu, i doista, antioksidativni kapacitet njihovog krvotoka povećao se tijekom šest mjeseci koliko su pili taj famozni čaj.

Ovdje su dvije stvari na koje treba pripaziti. Prije svega, imajte na umu da je trebalo tri mjeseca da čaj počne imati značajan učinak, a zatim, naravno, šest mjeseci nakon što su prestali piti čaj, razine kolesterola su se vratile na “početne” vrijednosti.

Dobro, ali što se dogodilo s kolesterolom?

U kontrolnoj grupi nije bilo nikakve promjene, ali je zabilježen 30%-tni pad LDL-a u skupini koja je konzumirala čaj – rezultat fenomenalan… kao da su stavili djecu na neki antilipidno-statinski lijek!

A sve što su ti malci morali napraviti je samo popiti nešto ukusnog čaja?!

Ali, naravno, kad su prestali s konzumacijom čaja, njihov kolesterol je odmah poskočio na početne vrijednosti.

Što mi, nažalost, govori da su u ovoj studiji djeca nastavila jesti po “starom” bez promjena životnih i prehrambenih navika, ali uporno pokušavajući vidjeti promjenu. Znači sve radimo po starom, ali želimo vidjeti različit rezultat?! Mislim da to neće moći tako.

Pa riječ dvije i o ovoj ideji: konzumiranjem pametno-zdrave hrane možda ne bi bile toliko visoke razine LDL-kolesterola kod takvih ljudi?

LDL-kolesterol – nepravedno omražena dobričina
Bi li se smanjio LDL-kolesterol konzumiranjem pametno-zdrave hrane kod takvih ljudi sa “genetikom” koja daje povišeni kolesterol?

Ukratko: najvjerojatnije da.

Naširoko: moramo nešto znati o tom famoznom LDL-kolesterolu i njegovim točnim razinama u tijelu te njegovim kumsko-rodbinskim vezama sa zdravljem.

Prvo: LDL kolesterol nije ni kolesterol. On je zapravo jedna tvrtka koja se bavi transportom kolesterola iz jetre u krvne žile ili tamo gdje treba. Kolesterol je naše unutarnje ljepilo. I to ljepilo koje lijepi puknuća u stijenkama krvnih žila da ne bi krv iscurila tamo gdje ne treba.

Nešto poput rupice na crijevu kojim zalijevamo vrt.

A zašto se onda LDL pojavljuje u tolikoj količini?

Vjerojatno zato što u prehrani nema dovoljno vitamina C koji pomaže u stvaranju kolagenskih vlakana – mreže u krvnim žilama – koja daju elastičnost i čvrstoću krvnim žilama.

Stoga nas kolesterol čuva od pucanja krvnih žila. Ali je ljepljiv s obje strane pa se na njega lijepi kalcij koji stvara 95% plaka koji čepi krvne žile.

A zašto ima toliko kalcija?

Pa zato što u prehrani nema dovoljno vitamina K2 iz zelenih biljaka, ali zato ima previše kristalnog šećera koji “grebe” po našim krvnim žilama te ih tako oštećuje… Vitamin K2 je pak druga prijevoznička tvrtka koja razvozi kalcij u kosti i zube te ne dopušta odlaganje kalcija u krvne žile i zglobove.

Drugo: ako je kolesterol loš, zašto ga jetra proizvodi čak 2 g na dan?

Stoga je za mene LDL-kolesterol nepravedno omražena dobričina koja nas zapravo štiti, ali se o njemu ne piše dobro te ga se okrivljuje za sve i svašta.

U svakom slučaju, borovnice su odličan izbor pri reguliranju prekomjerno povišenog kolesterola.

Nastavi čitati
Reklama
Komentari

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *

Hrana i zdravlje

Moćne ‘mrvice’ koje sadrže dvostruko više kalija od banane

Ove sjemenke imaju visoku prehrambenu vrijednost koja daje više energije, pomaže vam da jasnije razmišljate, umanjuje bolove, a pomaže i u jačanju kose i noktiju. Volite li ih?

U chia sjemenkama niz je nutrijenata u udjelima koji premašuju i mnoge druge poznate izvore hranjivih tvari – sadrže dvostruko više kalija nego banane i triput više antioksidansa od bobičastog voća.

U njima nalazimo vitamine i minerale kao što su magnezij, fosfor, kalcij, cink, mangan, vitamini A, D, K i E i vitamini B skupine.

Chia je tradicionalna biljka Južne i Središnje Amerike. Koristili su je drevni Azteci da bi izdržali duga putovanja te suzbili bolove u zglobovima i kostima. Bogata je omega masnim kiselinama, vlaknima, antioksidansima i aminokiselinama.

Suplementi bogati omega masnim kiselinama djeluju protuupalno, poboljšavaju strukturu stijenke krvnih žila, cirkulaciju u tkivima, a samim time djeluju na izdržljivost i energiju.

Velika je korist za zdravlje od chia sjemenki jer imaju visoku prehrambenu vrijednost koja daje više energije, pomaže vam da jasnije razmišljate, umanjuje bolove, a pomaže i u jačanju kose i noktiju.

Mogu se uzimati zasebno, ali i miješati s drugom hranom. Chia sjemenke s pravom nose titulu supernamirnice. I nisu samo modni hit jer postoje i znanstvene potvrde o njihovu blagotvornom utjecaju na ljudsko zdravlje. U sitnim sjemenkama skriva se prava riznica važnih tvari i spojeva: mnoštvo prehrambenih vlakana, vitamina, minerala, aminokiselina…

Nastavi čitati

Preporučujemo

Pratite nas na Facebook-u




Aktuelno